Weryfikacja behawioralna w bankowości

Weryfikacja behawioralna w bankowości

Weryfikacja behawioralna w bankowości

Czy wiesz, że biometria behawioralna, to obecnie jedno z najnowocześniejszych zabezpieczeń stosowanych w bankowości internetowej?

Cyberprzestępcy stale zmieniają i udoskonalają metody, poprzez które dokonują przestępstw w Internecie.

Banki nie pozostają oczywiście w tyle i tworzą nowe mechanizmy, pomagające bezpiecznie korzystać z elektronicznej bankowości.

Jednym z takich mechanizmów w ostatnim czasie oferowanym przez ING Bank Śląski, jest tzw. weryfikacja behawioralna, która stanowi niejako rozszerzenie weryfikacji biometrycznej.

Stwarza ona ochronę przed nieuprawnionym logowaniem do naszego konta bankowego, jak i przed nieautoryzowanymi transakcjami.

Warto zaznaczyć, że to mBank uruchomił, jako pierwszy na rynku, program pilotażowy weryfikacji behawioralnej.

Za wdrożenie nowej technologii odpowiedzialne jest Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego SA (Digital Fingerprints), spółka grupy mBanku, odpowiedzialna również za uruchomienie biometrii behawioralnej w ING Banku Śląskim.

CBC SA tworzy nowe technologie na podstawie nowoczesnych technik sztucznej inteligencji.

Profil behawioralny

Co oznacza to enigmatyczne określenie? Okazuje się, że na podstawie tego, w jaki sposób poruszasz się na stronie banku, system może stworzyć Twój profil behawioralny.

Zatem badania nie dotyczą tego, co dokładnie robisz w bankowości elektronicznej, tylko w jaki sposób.

Bank podkreśla, że nie sprawdza, jakich operacji dokonujemy oraz jakie znaki dokładnie wpisujemy.

Bada się m.in. następujące zachowania: szybkość klikania myszką, tempo wprowadzania znaków i przewijania strony. Bank będzie zbierał także dane z żyroskopu i analizował typowe ułożenie ekranu.

Weryfikacji behawioralnej podlega sposób używania klawiszy (alfanumeryczny, nawigacyjny, manipulacyjny). Innymi słowy, wszystkie interakcje z klawiaturą komputera lub smartfona.

System bankowy ma za zadanie nauczyć się klienta i na tej podstawie stworzyć unikalny profil behawioralny.

Weryfikacja behawioralna w bankowości nie jest obowiązkowa dla klientów ING Banku Śląskiego, a stanowi opcję do wyboru.

Unikalny profil behawioralny jest niezwykle trudny do podrobienia.

Dziś, gdy konto Kowalskiego zostanie zhakowane, zanim zgłosi sprawę do banku, w międzyczasie, jego pieniądze są przelewane na konta cyberprzestępców.

Złożona reklamacja może zostać odrzucona i wtedy pozostaje droga prawna. Zabezpieczenie w postaci behawioralnej weryfikacji, spowoduje szybką blokadę przed nieuprawnionymi transakcjami.

System rozpozna sposób użytkowania, niezgodny z naszym profilem, np. zbyt wolne naciskanie klawiatury lub zbyt szybkie.

Ciekawym rozwiązaniem są również płatności oparte na biometrii – https://najlepszekonta.com/platnosci-biometryczne/

Sceptycy pytają – co w przypadku, gdy złamię rękę, i będę miał problemy z rozpoznaniem mnie przez system.

Bank uspokaja, że zawsze w takich sytuacjach, system dokonuje dodatkowej autoryzacji bądź weryfikacji tożsamości klienta banku.

By włączyć opcję weryfikacji behawioralnej, należy po zalogowaniu w „moim ING”, przejść do profilu, następnie do sekcji „zgody i oświadczenia” i w zakładce „moje dane” zapoznać się z zasadami weryfikacji behawioralnej oraz dokonać akceptacji.