Zastanawiasz się, jak zarządzać trudnymi pracownikami? Poznaj kilka skutecznych sposobów na rozwiązanie większości takich problemów.
Niesforni pracownicy mogą zaszkodzić Twojej firmie z wielu powodów.
Każdy, kto doświadczył stresującej konfrontacji z pracownikiem lub miał do czynienia z następstwami złej obsługi klienta, wie, jak negatywny wpływ może to mieć na Ciebie i Twój zespół.
Pozytywni, zaangażowani pracownicy, z drugiej strony, robią coś zupełnie przeciwnego.
Pomagają one podnieść morale, zredukować stres i stworzyć pozytywne wrażenie o Twojej firmie.
Dlatego tak ważne jest, aby destrukcyjni pracownicy nie odsuwali od siebie najlepszych pracowników.
Jak zarządzać trudnymi pracownikami – zrozumienie problemu
Ważne jest, aby zachować ostrożność w kontaktach z trudnymi pracownikami.
Ponieważ problem, z którym się borykają, może być zaskakująco łatwy do rozwiązania – a Ty nie chcesz zrobić nic, co pogorszyłoby sytuację.
Oto jak dotrzeć do sedna sprawy i znaleźć przyczynę takiego zachowania.
1. Zadawaj krytyczne pytania.
Jako właściciel firmy, zacznij od zadania kilku pytań, które mogą pomóc wyjaśnić problematyczne zachowanie.
Czy pracownik ma trudności z wykonywaniem pracy, a jeśli tak, to czy potrzebuje dodatkowego szkolenia?
Czy uważa, że rola ta nie jest dla niego/niej wyzwaniem?
A może są przepracowani i potrzebują więcej wsparcia?
Czy czują, że ich kariera nie posuwa się do przodu i nie widzą, jak mogłaby się rozwijać?
Czy istnieje jakiś prosty bodziec, który mógłby poprawić jego podejście?
Może ma on jakiś osobisty problem, który go dotyka?
Zadawaj właściwe pytania, a może się okazać, że ich zachowanie jest wynikiem stresu lub frustracji.
Jeśli tak, możesz o tym porozmawiać i zdecydować, jak najlepiej się tym zająć, jednocześnie szukając sposobów na ogólne zmotywowanie pracowników.
2. Porozmawiaj z pracownikiem na osobności.
Kiedy już ocenisz sytuację i zastanowisz się, o co zapytać, najlepiej porozmawiaj z nimi prywatnie.
Konfrontowanie się z kimś na oczach zespołu rzadko jest dobrym pomysłem – ale jeśli dana osoba zdecyduje się na obecność innego członka zespołu podczas rozmowy z Tobą, postaraj się dostosować do jej prośby.
Poproś o spotkanie i daj im możliwość przekazania Ci informacji zwrotnej, aby mogli Ci powiedzieć, czy jest coś, z czym się zmagają lub czy uważają, że należy to zrobić inaczej.
Jeśli to nie zadziała, być może będziesz musiał zaplanować drugie spotkanie, na którym będziesz musiał być nieco bardziej bezpośredni – i zadać mu konkretne pytania, na które chcesz znać odpowiedzi.
Jeśli jeszcze tego nie robisz, warto również stworzyć wszystkim pracownikom możliwość wyrażenia opinii na osobności. Pomaga to zapobiec eskalacji małych problemów.
3. Zachowaj profesjonalizm.
Pamiętaj, aby zawsze zachować profesjonalizm i zimną krew, niezależnie od tego, jak zareaguje na Ciebie pracownik.
Nawet jeśli się zdenerwuje lub okaże brak szacunku, postaraj się zachować spokój i trzymaj się faktów, omawiając działania, a nie postawę i zachowanie.
Nie rób z tego nic osobistego – po prostu powiedz im, jak pracownicy powinni się zachowywać i podaj konkretne przykłady.
Radzenie sobie z typowymi problemami
Istnieje kilka typowych sytuacji, które mogą powodować trudne zachowania pracowników. Oto jak radzić sobie z niektórymi z nich.
1. Jak radzić sobie ze sporami dotyczącymi wynagrodzeń.
Spory o wynagrodzenie są kluczowym obszarem, w którym pracownicy mogą być niezadowoleni.
Jeśli tak jest, zacznij od umożliwienia pracownikowi wyjaśnienia, dlaczego uważa, że jego wynagrodzenie powinno być wyższe.
Następnie sprawdź, jak ich wynagrodzenie wypada w porównaniu z podobnymi stanowiskami w innych miejscach – https://www.pensjometr.pl/salaryinfo
Być może będziesz chciał negocjować i uzgodnić kwotę. Jeśli nie, przedyskutuj, w jaki sposób mógłby pracować nad podwyżką wynagrodzenia – i daj mu jasne cele do osiągnięcia.
2. Pomaganie osobom osiągającym słabe wyniki.
Pracownicy osiągający słabe wyniki mogą potrzebować Twojego wsparcia.
Po pierwsze, dowiedz się, dlaczego osiąga gorsze wyniki – zapytaj innych i porozmawiaj z samym pracownikiem.
W razie potrzeby zaoferuj szkolenia i wyznaczaj osiągalne cele. Sprawdzaj regularnie i pochwal się każdą zauważoną poprawą.
3. Radzenie sobie z lekceważącymi pracownikami.
Ważne jest, aby jak najszybciej uporać się z lekceważącymi pracownikami.
Ponieważ mogą oni kosztować firmy mnóstwo strat z powodu zwiększonej rotacji pracowników, problemów zdrowotnych związanych ze stresem oraz utraty produktywności.
Ponownie, posłuchaj, co mają do powiedzenia i daj im swój wkład.
Pamiętaj, aby śledzić ich zachowanie i upewnij się, że wiedzą, że będą konsekwencje, jeśli nadal nie będą okazywać szacunku.
Radzenie sobie z toksycznymi pracownikami
Często istnieje rozróżnienie pomiędzy pracownikiem, który jest trudny, a kimś, kto jest „toksyczny” dla Twojej firmy.
Ważne jest, aby mieć świadomość, że destrukcyjne zachowanie może wymknąć się spod kontroli.
Pracownicy narzekają na pracę na etacie? Takiej formy współpracy nie należy demonizować: https://finp.pl/dlaczego-praca-na-etacie-nie-jest-taka-zla/
1. Kto to jest toksyczny pracownik?
Toksyczni pracownicy różnią się od trudnych pracowników tym, że ich destrukcyjne lub lekceważące zachowania wpływają na osoby z ich otoczenia – i mogą prowadzić do rozprzestrzeniania się takich postaw.
Może nie być konkretnego powodu dla ich działań, które można łatwo rozwiązać, więc mogą być znacznie bardziej szkodliwe dla Twojej firmy.
2. Skąd wiesz, że sprawy zaszły za daleko?
Będziesz wiedział, czy toksyczny pracownik posunął się za daleko, ponieważ będzie to miało znaczący wpływ na wydajność, motywację i morale pracowników, którzy z nim współpracują.
Różni pracownicy będą regularnie przychodzić do Ciebie ze skargami.
A Ty zaczniesz się martwić, że jego lub jej zachowanie spowoduje odejście innych pracowników – lub poważnie zrazi do Ciebie klientów.
3. Skuteczne strategie do wdrożenia.
Zarządzanie toksycznym pracownikiem zaczyna się od zwrócenia się do niego.
Zaoferowania mu informacji zwrotnej i poinformowania go, że będą konsekwencje, jeśli nadal będzie zachowywał się destrukcyjnie.
Należy jednak również rozważyć odseparowanie ich od innych pracowników, jeśli to możliwe, aby chronić innych i zapobiec rozprzestrzenianiu się tego zachowania.
Wiele badań wykazało, że ludzie zachowują się w toksyczny sposób po prostu dlatego, że tak lubią.
Jeśli tak jest, być może należy rozważyć podjęcie poważniejszych działań.
Zanim zdyscyplinujesz lub rozwiążesz umowę z pracownikiem, upewnij się, że znasz konkretne powody.
Zarządzanie trudnymi pracownikami: wskazówki i błędy, których należy unikać.
Aby maksymalnie ułatwić sprawę, stworzyliśmy listę rzeczy, których należy unikać w kontaktach z trudnym pracownikiem.
1. Co robić?
Daj pracownikowi szansę wypowiedzenia się i wysłuchaj go.
Dokumentuj i śledź ich zachowanie.
Oferowanie konstruktywnej informacji zwrotnej na konkretnych przykładach.
Wyznaczaj cele i oceniaj postępy.
Chwalenie i nagradzanie pozytywnych postępów.
2. Czego unikać?
Odrzucenie ich bez dania im szansy na wyjaśnienie lub zmianę.
Prosząc o opinie innych pracowników, bądź zbyt szczegółowy, po prostu poproś o ogólną opinię.
Traktuj sprawę osobiście, trzymaj się raczej faktów niż opinii.
Zwróć uwagę na sytuację (zrób tyle, ile możesz na osobności).
Pozwól, aby odciągnął całą Twoją uwagę od firmy i innych pracowników.